Sök:

Sökresultat:

33 Uppsatser om Kundorienterat arbetssätt - Sida 1 av 3

Kundorienterad strategi till kundorienterat arbetssa?tt : Hur en bank utformar och anva?nder ett ekonomistyrningspaket fo?r att mo?jliggo?ra la?ngsiktiga kundrelationer

Avregleringar pa? den finansiella marknaden har lett till en o?kad konkurrens fo?r retailbanker och en miljo? da?r konsumenten har tillga?ng till ett bredare utbud av finansiella tja?nster. Bankerna har sva?rt att differentiera sig genom traditionella la?gpris- och produktdifferentieringstrategier och har i sto?rre utstra?ckning insett behovet av att prioritera en kundorienterad strategi i syfte att beha?lla en lojal kundbas. Studier visar att en kundorienterad organisation a?r mer bena?gen att leverera en framsta?ende servicekvalitet som resulterar i tillfredssta?llda kunder men forskarna har a?gnat mindre uppma?rksamhet a?t ekonomistyrningens utformning i syfte att fra?mja en kundorienterat arbetssa?tt inom organisationen.

Rekrytering av kundorienterad personal

SammanfattningSyfte: Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för hur företag arbetar med rekrytering av kundorienterad personal med avseende pÄ individens sociala förmÄga, kompetens och drivkrafter för ett kundorienterat beteende. Metod: Studien utgÄr frÄn att uppnÄ en förstÄelse och tillÀmpar dÀrför en kvalitativ metod. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tio anstÀllda frÄn olika fastighetsföretag i Sverige. Materialet analyserades sedan utifrÄn analysmetoden well-grounded theory. Resultat & slutsats: Studiens resultat visar att sociala förmÄgor, kompetens och drivkrafter Àr viktiga faktorer vid bedömning av kundorienterade egenskaper vid rekrytering, men att företagen lÀgger olika tyngdpunkt vid dessa faktorer. Resultatet visar att drivkrafter som motivation, engagemang, vÀrderingar och attityder Àr av stor betydelse för företagen vid rekryteringstillfÀllet. Ytterligare slutsats i studien Àr att individens sociala förmÄga Àr av betydelse för företagen vid rekrytering, men att synen pÄ vad som kÀnnetecknar social förmÄga skiljer sig mellan respondenterna.

FörbÀttring av vÀrdeflödet mellan interna processer inom ett producerande företag

Forskning har visat att mÄnga metoder utvecklade för att undersöka tillverkande företag saknar visualiseringen av sambandet mellan informations- och materialflödet. Det finns Àven ett uppenbart behov av att förstÄ hela systemet, istÀllet för att fokusera pÄ specifika omrÄden. Syftet med studien Àr att skapa en större förstÄelse för hur ett tillverkande företag kan förbÀttra vÀrdeflödet mellan interna processer. För att kartlÀgga vÀrdeflödet och identifiera sambandet mellan informations- och materialflödet, samt hur de interna processerna pÄverkar varandra, utfördes en vÀrdeflödesanalys av tvÄ interna flöden. Det visade sig att det tryckande systemet som företag anvÀnder sig av medför stora slöseri.

Marknadskommunikation Inom Offentlig Sektor ? Att positionera en stad

Det finns vissa svÄrigheter med marknadskommunikation inom offentlig sektor dÄ produkten och kunden skiljer sig frÄn den privata sektorn. För en stad kan exempelvis produkten ses som en social effekt och kunder ses som medborgare. Samtidigt kan inte medborgarna endast ses som kunder, dÄ de ocksÄ Àr delaktiga i skapandet av stadens produkt och varumÀrke, utan mÄste ocksÄ betraktas som interna medarbetare. SvÄrigheter i marknadskommunikation inom offentlig sektor Àr dessutom att offentliga organisationer mÄste ta hÀnsyn till en mÀngd olika vÀrden.Vi har studerat hur olika vÀrden inom BorÄs Stad tar sitt uttryck i marknadskommunikationen och hur kommunikationen med medborgarna sker. Vi vill kartlÀgga kommunikationen för att se hur BorÄs Stad arbetar för att positionera sig som textilstad, i och med pÄgÄende satsningar pÄ det textila klustret Textile Fashion Center.

Kundorienteringens utveckling : inom tvÄ kommunala bostadsföretag

Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att utreda och analysera hur tvÄ kommunala bostadsföretag arbetar med kundorientering idag jÀmfört med för tio Är sedan. VÄrt mÄl Àr att utifrÄn en uppföljande studie redogöra för hur kundorienteringstankarna har utvecklats under den senaste tioÄrsperioden. Arbetar de kommunala bostadsföretagen mer kundorienterat idag jÀmfört med för tio Är sedan? Vi vill Àven öka kunskapen kring kundorientering och belysa vilka fördelar som finns att vinna hos de kommunala bostadsföretag som vÀljer att arbeta kundorienterat. Metod: För att genomföra studien har vi samlat information frÄn litteratur och frÄn tvÄ intervjuer. Intervjuerna har utförts personligt pÄ respektive respondents kontor.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

SÀtts hyresgÀsten i fokus?

PÄ grund av den bostadsbrist pÄ som idag delvis rÄder pÄ hyresrÀttsmarknaden, kan frÄgan stÀllas huruvida fastighetsföretagen har incitament till att arbeta kunddrivet för att dÀrmed öka sin konkurrenskraft. Att allmÀnnyttiga bostadsbolag ska drivas utifrÄn affÀrsmÀssiga principer bestÀms genom en ny lag frÄn 2011 - Lag (2010:879) om allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolag. Den nya lagstiftningen medför ocksÄ ett nytt hyressÀttningssystem. Dessa förÀndringar kan komma att medföra nya spelregler pÄ marknaden som innebÀr en ökad konkurrens bland fastighetsföretagen samt att kunden kan komma att stÀlla högre krav pÄ sin hyresvÀrd. Studiens syfte Àr att kartlÀgga och jÀmföra huruvida fastighetsföretag sÀtter sina kunder i fokus samt att kartlÀgga hyresgÀsters upplevelser vad gÀller trivsel i sitt boende och vad de anser vara en idealisk förvaltning. För att kunna besvara syftet har en kvantitativ enkÀtundersökning med ett visst inslag av kvalitativa, öppna, frÄgor riktats mot hyresgÀster frÄn tvÄ fastighetsbolag, ett allmÀnnyttigt och ett privatÀgt, och frÄn tvÄ olika bostadsomrÄden.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott

Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare.

Kramfors - att skapa en attraktiv stad : En kvantitativ studie som undersöker individens konsumentbeteende i en mindre svensk stad.

Kramfors Àr en smÄstad i VÀsternorrlands lÀn dÀr det historiskt sett har funnits mÄnga bosatta dÄ regionen varit framstÄende inom sÄgverksindustrin. DÄ denna industri minskad under de senaste femtio Ären har Àven befolkningsmÀngden i kommunen och staden minskat drastiskt. Denna befolkningsminskning ökar ocksÄ genom att Äldersfördelningen i kommunen Àr förskjuten mot de Àldre generationen i kombination med att det föds för fÄ barn. För att förhindra den utarmning som i detta nu hÄller pÄ att ske i bÄde staden och kommunen som helhet mÄste nÄgonting göras. För att arbeta emot denna befolkningsminskning stÄr Kramfors kommun dÀrför bland annat inför ett framtagande av en handelspolicy och ett omfattande utvecklingsarbete i stadskÀrnan.Kramfors kommun vill dÀrför veta vilka faktorer de ska fokusera pÄ under det kommande utvecklingsarbetet för att agera mer kundorienterat och skapa ett större vÀrde för individen, vilket ocksÄ utgör studiens problemformulering.

Implementering av CRM : en förÀndringsprocess

Företag arbetar i dag aktivt med att stÀrka sina befintliga kundrelationer dÄ det Àr dessa kunder som renderar störst lönsamhet. CRM? Customer Relation Management Àr ett vanligt anvÀnt begrepp nÀr det gÀller att arbeta kundorienterat.Företags insikt och kompetens om det förÀndringsarbete som införandet av ett CRM system innebÀr Àr ofta mycket lÄg vilket medför att upp till 55 procent av alla implementeringar inte nÄr upp till förvÀntningarna. (Greenberg 2004)Syftet med uppsatsen Àr att, ur ett förÀndringsperspektiv se var i förÀndringsprocessen som problem uppstÄr, hos företag som implementerat CRM.Uppsatsen har genomförts som en fallstudie pÄ ExportrÄdet och Eductus AB med en kvalitativ metodansats. Empirisk data har samlats in genom intervjuer med de ansvariga för införandet av CRM i bÀgge företagen.

KvalitetssÀkring av projekteringsprocessen med stöd av
byggnadsinformationsmodellering (BIM): en fallstudie vid
Tyréns AB, Stockholm

Byggbranschen innehar en relativ omodern syn pÄ kvalitet, menandes ett reaktivt förhÄllningssÀtt till kvalitetsarbete, trots krav pÄ kvalitetssÀkring. Detta yttrar sig bland annat i att felaktigheter identifieras och löses i ett sent skede av byggprocessen, ofta vid byggnationen, pÄ grund av bristfÀlliga projekteringshandlingar. SÄledes inges slöseri av resurser och höga kostnader i byggprocessen. Bevisligen ÄtgÄr fÀrre resurser och lÀgre kostnader vid identifiering och avhjÀlpning av fel under utformningen av den föreslagna lösningen, det vill sÀga projekteringen, Àn under uppförandet av byggnaden. Det torde sÄledes vara mer fördelaktigt att avhjÀlpa samtliga fel under projekteringen.

Matteskatten : Ett arbetsmaterial för förskolan

NÀr Sveriges allmÀnnyttiga bostadsföretag, SABO, utarbetade ett utvecklingsarbete som skulle syfta till en mer kundorienterad fastighetsförvaltning bland de kommunala bostadsbolagen gav Karlstads Bostads AB sin tjÀnsteutvecklare i uppdrag att implementera detta i vissa av företagets bostadsomrÄden. Utvecklingsarbetet, vilket till en början skulle vara ett tvÄÄrigt projekt, syftar i grund och botten till att skapa trygghet i boendet. Denna ska uppnÄs genom att ha en nÀra relation till kunden, erbjuda servicetjÀnster som underlÀttar vardagen och bryter ensamheten, men ocksÄ genom att anordna aktiviteter för kunderna i omrÄdet.Rud i Karlstad har tidigare ansetts vara ett problemomrÄde med mycket skadegörelse och hög omflyttningshastighet, vilket har gett bostadsomrÄdet ett dÄligt rykte. KBAB vill genom sitt projekt för att skapa en god kundrelation fÄ bort detta rykte och istÀllet erbjuda sina kunder trivsamma och trygga bostadsomrÄden, vilket ska leda till en lÀgre omsÀttningshastighet och minskad vakans. Detta i sin tur leder till en ökad lönsamhet för företaget.Med teorier om kundorientering och relationsmarknadsföring visar forskare pÄ att ett kundorienterat tjÀnsteföretag mÄste anpassa sina tjÀnsteerbjudanden utefter kundens behov och önskemÄl.

FramgÄngsrik kundorientering med medborgarnas stöd -En fallstudie av Skatteverket

Bakgrund och problem: Offentlig sektor beskrivs som en sektor som mÄsteeffektiviseras och bidra till att skapa mervÀrde i samhÀllet. Det Àr Àven en sektorsom mÄste arbete mer kundorienterat och ha ett högt förtroende i samhÀllet. Ommedborgarna inte Àr nöjda med vad offentlig sektor kan erbjuda, kan deifrÄgasÀtta hur skattemedlen anvÀnds. MÄnga organisationer upplever att det ÀrsvÄrt att möte de olika samhÀllskraven med begrÀnsade resurser. En som harlyckats Àr Skatteverket, som fallstudien kommer att belysa.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att kartlÀgga hur Skatteverket har lyckats med sinframgÄngsrika utveckling mot kundorientering och belysa deras viktigasteframgÄngsfaktorer.AvgrÀnsningar: Studien Àr avgrÀnsad till Skatteverkets interna förÀndringarsom har bidragit framgÄngsrikt mot kundorientering.Metod: Den Empiriska delen bygger pÄ intervjuer med tvÄ respondenter frÄnSkatteverket.

Konsten att behÄlla sina kunder i ett bostadsföretag

NÀr Sveriges allmÀnnyttiga bostadsföretag, SABO, utarbetade ett utvecklingsarbete som skulle syfta till en mer kundorienterad fastighetsförvaltning bland de kommunala bostadsbolagen gav Karlstads Bostads AB sin tjÀnsteutvecklare i uppdrag att implementera detta i vissa av företagets bostadsomrÄden. Utvecklingsarbetet, vilket till en början skulle vara ett tvÄÄrigt projekt, syftar i grund och botten till att skapa trygghet i boendet. Denna ska uppnÄs genom att ha en nÀra relation till kunden, erbjuda servicetjÀnster som underlÀttar vardagen och bryter ensamheten, men ocksÄ genom att anordna aktiviteter för kunderna i omrÄdet.Rud i Karlstad har tidigare ansetts vara ett problemomrÄde med mycket skadegörelse och hög omflyttningshastighet, vilket har gett bostadsomrÄdet ett dÄligt rykte. KBAB vill genom sitt projekt för att skapa en god kundrelation fÄ bort detta rykte och istÀllet erbjuda sina kunder trivsamma och trygga bostadsomrÄden, vilket ska leda till en lÀgre omsÀttningshastighet och minskad vakans. Detta i sin tur leder till en ökad lönsamhet för företaget.Med teorier om kundorientering och relationsmarknadsföring visar forskare pÄ att ett kundorienterat tjÀnsteföretag mÄste anpassa sina tjÀnsteerbjudanden utefter kundens behov och önskemÄl.

1 NĂ€sta sida ->